Cyklister utvecklar oftare impotens

Av : Marcus | Publicerat : 27/04/2012 | Skrivet i : Manlig Hälsa | Kommentarer (2)
cykling ökar risken för impotens

Enligt amerikanska forskare räcker tre timmar cykling per vecka för att öka risken för att utveckla impotens. Vi på euroClinix Sverige vill därför passa på att ge några goda råd för hur du som regelbunden cyklist inte ska drabbas av erektionsproblem.

Om du cyklar med en smal sadel och har satt styret för lågt finns det en ökad risk att du drabbas av impotens, även om det finns bra behandlingar, kan det vara onödigt att drabbas, när det finns goda tips att få!

Det är först och främst viktigt att först att permanent impotens bland cyklister beror på ett antal olika faktorer, såsom tidigare nämnt formen på sadeln, hur långt du cyklar per gång, inställningen på cykeln (såsom höjd på styret) och inte minst din vikt.

Om inställningarna på cykeln inte är korrekta ökar du belastningen på bäckenet och inte på skinkorna, så risken för impotens på äldre dar ökar. (Sexuell Medicin - Politiken 2011).

En dokumenterad koppling mellan impotens och cykling

En amerikansk forskargrupp vid Boston Universitet, med forskaren Ricardo Munarriz i spetsen, har sedan tidigare undersökt cyklisternas viktfördelning och blodcirkulationen till penisen genom att placera cyklisterna på en sadel med ett antal olika sensorer, för att på så sätt mäta trycket på den individuella cyklistens könsorgan. Studien visade att de cyklister som använde den klassiska "droppformade" smal sadel minskade syretillförseln till penisen, i många fall med upp till 70-80% under endast tre minuters cykling. För flera av cyklisterna minskade syretillförseln med 100%.

Enligt Munarriz ligger problemet i att artären som ger blod till penisen och dess nerver ligger i kläm vid felaktig belastning när du cyklar.

När en cyklist sitter på en väldigt smal cykel, såsom på en racer-cykel, eller en sadel som lutar framåt såsom på en mountainbike , så lägger du extra tyngd på bäckenet och klämmer åt artären, så att syretillförseln minskar. Detta kan orsaka kronisk smärta, förlust av känsel i penisen (avdomnad) och ett påskyndande av utveckling av impotens.

Övervik ökar sannolikheten

Är du en fritids cyklist som köpt en cykel, för att motionera, passar du perfekt in i målgruppen som kan drabbas av impotens. Bristande erfarenhet av cykling, såsom felaktig belastning och inställning av din cykel, samt att du bär på extra kilon, gör att du ökar sannolikheten av att drabbas av erektionsproblem. Jämfört med en proffscyklist, som oftast har rätt material och inställningar, och heller inte lider av övervikt, minskar risken för dessa att drabbas av impotens som en följd av cykling.

Hur kan jag förhindra att drabbas av impotens?

Med några få förberedelser så kan du minska risken av att drabbas av impotens, genom att för exempelvis som en motionär, cykla till jobbet. Följ nedanstående råd från euroClinix Sverige för en bättre belastning och undvik framtida problem:

  • Justera inställningarna så att ett minskat tryck sätts på området runt bäcken och penis. Du kan besöka en lokal cykel mekaniker och be om hjälp att få rätt inställning.
  • Använd en sadel med en utskärning för att minska trycket på perineum, området mellan penis och anus. Lyft styret så at du sitter mer upprätt. Ställ in sadelns höjd så att dina knän endast är lätt böjda när du är i botten av ditt tramptag.
  • Undvik en sadel med mycket stoppning. Även om det låter mer bekvämt kommer du sjukna ner i sadeln och därmed öka belastningen.
  • Gå ner i vikt. Om du är överviktig och cyklar mycket, kommer trycket på bäcken vara större, så därför är det viktigt att du går ner i vikt omedelbart, om du planerar att använda din cykel mycket.
  • Behåll sadeln i vågrätt vinkel, eller vinka den något så att du sitter så som i nedförsbacke, vinkla aldrig den uppåt – detta ökar belastningen.
  • Ändra ställning ofta under en längre cykeltur.
  • Använd bra cykelbyxor, med ett skydd runt könsorganet.

Trevlig cykeltur!

Källor använda i ovan text: Psyke og Sex, Sports Medicine

Kommentarer

Tidigare kommentarer.

Lämna en kommentar

Ditt namn:*
Email:
Kommentar:*